3 porady, jak stać się bardziej agile

Bez względu na to, czy Twój zespół dopiero zaczyna swoją przygodę z metodykami agile czy ma już za sobą lata praktyki, opanowanie podstaw agile pomoże Wam tworzyć niezawodne oprogramowanie. Z dzisiejszego wpisu dowiesz się, które praktyki agile są niezastąpione, a dodatkowo pokażemy Ci, jak używać JIRA Software, aby Twój zespół mógł w pełni korzystać z zalet agile.

#1: Praktykuj backlog grooming 

Planowanie sprintu skupia się na określaniu, jaki zakres prac musi zostać wykonany podczas następnej iteracji. Ale przed zaplanowaniem sprintu potrzebny jest pewien poziom prac przygotowawczych i porządkujących to, co znajduje się w backlogu – zazwyczaj określany jako backlog grooming. Dzięki niemu spotkanie całego zespołu mające na celu zaplanowanie sprintu przebiega znacznie sprawniej i daje dużo lepsze efekty.

Podczas backlog groomingu menedżer produktu i menedżer rozwoju priorytetyzują nowe pozycje w backlogu i porównują je z istniejącymi pozycjami, aby zdecydować o kolejności wszystkich elementów. Przeglądają także i konkretyzują user stories, aby zespół miał wystarczająco dużo informacji potrzebnych do oszacowania i zrealizowania planu. Ale co, jeśli nie są w stanie dodać wystarczającej ilości szczegółów do user story podczas sesji backlog groomingu? Zespoły w Atlassian uznają to za czerwoną flagę, która sygnalizuje, że takie story musi zostać przesunięte na dalszą pozycję w kolejce, do czasu aż menedżer produktu pozyska wszystkie potrzebne informacje.

#2: Niech stand-upy służą Twojemu zespołowi (a nie odwrotnie)

Stand-upy, jak na ironię, często są źle rozumiane. Jeśli spotykasz się ze swoim zespołem na co dzień, ale nie pracujecie, bazując na iteracjach, to nie jesteście agile.

Stand-upy są jednym z filarów agile. Informują wszystkich o tym, co dzieje się w całym zespole w ciągu zaledwie kilku minut, a te szybkie aktualizacje mogą pomóc każdemu zespołowi pracować w bardziej iteracyjny sposób. 

Jeśli jeszcze nie praktykujesz stand-upów, zacznij od 15-minutowych spotkań (codziennie, trzy razy w tygodniu, może wystarczy nawet raz w tygodniu), podczas których każdy członek zespołu odpowiada na następujące pytania:

  • Co skończyłem robić wczoraj?
  • Nad czym będę pracować dzisiaj?
  • Czy nic mnie nie blokuje?

Te pytania pokazują, czy jest postęp czy go nie ma. Zauważ, że w pierwszym pytaniu nie tylko chodzi o to, nad czym wczoraj pracowałeś, ale przede wszystkim o to, co skończyłeś robić. Pojawia się pewna odpowiedzialność, kiedy musisz poinformować innych o tym, jaką pracę zakończyłeś danego dnia czy w danym tygodniu.  Nikt nie chce być osobą, która pozostaje w tyle.

Jeśli w Twoim zespole stand-upy są na porządku dziennym, wszyscy powinni wcześniej przygotowywać się do tego, co mają zamiar powiedzieć, aby tego typu spotkania były krótkie i konkretne. Jednym z trików jest skorzystanie z szybkich filtrów JIRA Software, takich jak „tylko moje zgłoszenia” i „ostatnio dodane”. Kiedy użyjesz tych dwóch filtrów jednocześnie, zobaczysz zgłoszenia przypisane do Ciebie, które zostały dodane w ciągu ostatnich godzin – jest to idealna ściągawka na stand-upy. 

#3: Patrz wstecz, aby iść naprzód – retrospektywy

Kiedy sprint dobiegnie końca, jest jeszcze jeden zwyczaj agile, który warto praktykować przed rozpoczęciem kolejnych iteracji: retrospektywa. To kuszące, aby odstawić retrospektywy na bok w imię szybszego przejścia do  następnego sprintu. Ale w dłuższej perspektywie, poświęcony im czas absolutnie nie jest zmarnowany.

Podobnie jak stand-upy, retrospektywy mogą być źle rozumiane. Nie są one po to, aby usiąść i narzekać; ich celem jest dowiedzenie się co działa i co nie działa, i na tej podstawie opracowanie planu działania dla nadchodzącego sprintu. Chodzi o ciągłe doskonalenie: patrząc wstecz na pracę, która została już zakończona (albo nie zakończona) zespół może wyciągnąć wnioski i przygotować kolejny sprint lepiej. 

Nie ma dwóch takich samych retrospektyw, ale usystematyzowanie pomaga utrzymać porządek. Spróbuj także sprowadzić osobę spoza Twojego zespołu, która będzie moderowała retrospektywy. Pomaga to wszystkim odpowiadać na następujące pytania: 

  • Co zespół powinien zacząć robić?
  • Co zespół powinien przestać robić?
  • Co zespół powinien nadal robić? 

Zespoły w Atlassian wykorzystują dane z raportów sprintów, wykresów prędkości i wykresów burndown, aby odpowiadać na powyższe pytania (JIRA Software i inne narzędzia do planowania agile generują je automatycznie za każdym razem, kiedy zakończysz sprint). Ale to nie koniec: równie ważne jest, aby wiedzieć, co na temat przebiegu sprintu myśli zespół.

Warto wypróbować takie oto ćwiczenie: na początku retrospektywy poproś wszystkich, aby napisali liczbę od 1 do 10, przedstawiającą, jak zgodnie z ich odczuciami poszedł sprint – gdzie 1 oznacza „okropnie” a 10 „bardzo dobrze”. Następnie wyliczcie średnią ze wszystkich tych liczb. Dzięki temu bardzo łatwo jest sprawdzić, co myśli zespół.

Praktyki agile to przede wszystkim dobra komunikacja

Planowanie sprintu, stand-upy i retrospektywy w głównej mierze bazują na tym, jak poszczególni członkowie zespołu komunikują się między sobą. Możesz używać narzędzi do wspierania pracy zespołowej i komunikacji, ale musisz zacząć od czynnika ludzkiego. Tylko wtedy, kiedy Twój zespół wie, jak współpracować i rozmawiać ze sobą, będzie czerpać korzyści ze stosowania agile.